Member of University of Applied Sciences Western Switzerland
Haute Ecole Arc > Rechercher des personnes
PEOPLE HE-ARC Retour au formulaire de recherche


Projets de recherche et publications

 2018
 
Bashutkina M & Courvoisier F. « Big ideas and new methods in marketing: Dynamic marketing capabilities concept application to the new product creation and innovation process in the Swiss luxury watchmaking industry» American Marketing Association Summer Conference - présentation et publication dans conference proceedings.
 
Bendoni W. & Bashutkina M. «Cognitive Computing and Dynamic Marketing Capabilities to Personalize The Brand’s Experience to The Next Generation of Luxury Swiss Watch Customers» - présentation et publication dans conférence proceedings

Bashutkina M. & Courvoisier F. « Management of intangibles: application of the dynamic marketing capabilities concept to explanation of upward expansion trend to “hyper luxury” in Swiss watchmaking industry»  Global marketing conference in Tokyo 2018 - présentation et publication dans conférence proceedings

Bashutkina M. et Courvoisier F. « Compétences marketing dynamiques : flexibilité et mobilité organisationnelle d’entreprises horlogères de luxe » AFM 2018 Strasbourg -  présentation et publication dans conférence proceedings
 
Bashutkina M. « From Marketing to Product Development and Technological change. An exploratory study of independent companies of the Swiss luxury watchmaking industry», ICMPMT 2018 Dubai - présentation et publication dans conférence proceedings
 

 2017
 
Projet de recherche:
Dynamic Marketing Capabililties for managing firm's performance of Swiss watchmaking companies in a highly competitive and uncertain economic environment


In seeking to identify the marketing factors that influence company’s performance, this study adopts a resource-based view and applies it to Swiss watchmaking companies. The major scientific contribution of this research is elaborating the integrative model linking these drivers. From a managerial point of view, the main contribution lies in explaining how managers of Swiss watchmaking companies could use their marketing resources and capabilities more efficiently in a highly uncertain environment and to identify which marketing capabilities to prioritise in which conditions in order to maintain (or gain better) performance.  This study analyzes this proposition both quantitatively and qualitatively.
 
 
Bashutkina M. "Construction d'une marque forte dans l'industrie horlogère suisse de luxe" - International Marketing Trends Conference, Madrid, 2017 - présentation et publication dans conference prceedings

 2016
 
Bashutkina M. « Opportunités pour des nouvelles marques horlogères est une question de la légitimité » Journée de recherche en marketing horloger, Neuchâtel, 2016 – présentation et publication dans conférence proceedings

Bashutkina M. « Des PME entrepreneuriales dans l’industrie traditionnelle de l’horlogerie Suisse de luxe » Congrès International francophone en entrepreneuriat et PME, Canada, 2016 – présentation et publication dans conférence proceedings

Bashutkina M. et Courvoisier F. : « Création d’une expérience mémorable en ligne par les marques horlogères de luxe » International Marketing Trends Conference, 2016 – présentation et publication dans conference proceedings.

 2015
 
Bashutkina M. et Courvoisier F. : « Les montres connectées : un nouveau design pour l’horlogerie ? ». Design Horloger : Crée-moi une icône ! LEP Editions Loisirs et Pédagogie, Le Mont-sur-Lausanne, 2015.
 
Bashutkina M. « Art of invention : marketing strategies for independent luxury watch brands » - Global Fashion Management Conference at Florence, 2015 – présentation et publication dans conference proceedings.
 
Courvoisier F., Menard S., Bashutkina M., Simonot F., Auboussier J., Betbeder M., Bigey M., Bouafia C., Corbet E., Jouvet L., Pasteur A. «Quelle communication pour les PME industrielles de l'Arc jurassien franco-suisse» Livre Blanc du projet Interreg COM-PME-B2B, 2015

 2014
 
Bashutkina M. « Relations après-vente entre les marques horlogères et leurs clients : nouveaux enjeux et possibilités digitales ». Services après-vente: nouvelles exigences, LEP Editions Loisirs et Pédagogie, Le Mont-sur-Lausanne, 2014.
 
Bashutkina M. « Horlogerie Suisse et e-commerce en Russie ». Horlogerie Suisse en Russie - dossier RES, volume 72, mars 2014.

 2013
 
Bashutkina M. et Courvoisier F. « Marketing expérientiel en ligne et e-communication de marques horlogères Suisses » (étude réalisée dans le cadre du programme de bourses de la Confédération Suisse). Le marketing expérientiel appliqué à l’horlogerie. LEP Editions Loisirs et Pédagogie, Le Mont-sur-Lausanne, 2013.

 2012
 
Bashutkina M. et Courvoisier F. « Communication en ligne des entreprises horlogères suisses » (étude réalisée dans le cadre du programme de bourses de la Confédération Suisse). Heure Suisse N119 octobre-novembre 2012.